Forum Niezależne forum o transporcie zbiorowym Okręgu Rybnickiego Strona Główna
Home - FAQ - Szukaj - Użytkownicy - Grupy - Galerie - Rejestracja - Profil - Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości - Zaloguj
150-Lecie kolei w Rybniku.

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Niezależne forum o transporcie zbiorowym Okręgu Rybnickiego Strona Główna -> Inne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Andrev
Administrator
Administrator



Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 1585
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Jastrzębie Zdrój

PostWysłany: Śro 20:00, 06 Wrz 2006    Temat postu: 150-Lecie kolei w Rybniku.

1 października 1856 roku na stację w Rybniku wjechał pierwszy pociąg. Z tego powodu Muzeum w Rybniku we współpracy z Powiatową i Miejską Biblioteką Publiczną w Rybniku oraz Grupą PKP S.A. W składzie: PKP Cargo S.A., PKP PLK S.A oraz PKP PR Sp. z o.o. organizuje uroczyste obchody 150-lecia kolei.
W dniach od 1 do 25 września 2006 roku w Muzeum w Rybniku trwa konkurs plastyczny o tematyce kolejowej dla dzieci przedszkolnych oraz uczniów szkół podstawowych. Zwycięzcy konkursu otrzymają atrakcyjne nagrody. Ogłoszenie laureatów i wręczenie nagród odbędzie się w dniu 2 października 2006 r. w sali konferencyjnej PiMBP w Rybniku o godzinie 9.00. Ponadto wybrane prace zostaną wystawione w Muzeum w dniach 3-11 października 2006 roku.

W dniach 26 września - 4 października 2006 roku Muzeum w Rybniku zaprasza wszystkich miłośników kolei i nie tylko na wystawę okolicznościową pt. 150 lat kolei w Rybniku.

Na kilkunastu fotoramach zostanie przedstawiona historia rybnickiej kolei (zarówno państwowej jak i prywatnej). Zdecydowana większość materiałów nie była dotąd prezentowana. Ponadto zaplanowaliśmy prezentację modeli lokomotyw oraz infrastruktury kolejowej, wykonanych w różnych technikach. Dodatkowo przedstawiona zostanie działalność kolejarzy poza macierzystym zakładem pracy (sport, kultura) oraz pamiątki kolejowe (m.in. Z Izby Pamięci Magistrali Węglowej w Herbach Nowych).

1 października 2006 roku na stacji kolejowej w Rybniku odbędą się uroczystości organizowane przez Grupę PKP S.A.

Od godz. 13.30 swoje podwoje dla zwiedzających otworzy „Lokomotywownia w Rybniku”. Dzień Otwarty Lokomotywowni połączony będzie z prezentacją taboru PKP. Ponadto wszyscy będą mogli uczestniczyć w bezpłatnym przejeździe pociągów specjalnych przy trakcji parowej, które w tym dniu pojadą historyczną linią. Podróżni na pamiątkę otrzymają jubileuszowy bilet od drużyny konduktorskiej. Szczegółowy rozkład jazdy pociągów „Retro” zostanie podany na plakatach, które będą rozwieszone na dworcach kolejowych i na stronach internetowych.

1. Pociąg RETRO z Katowic (odjazd 12.10), przyjazd do Rybnika 13.50 2. Pociąg RETRO z Czechowic Dziedzic (odjazd 12.12), przyjazd do Rybnika 13.50
3. Pociąg RETRO z Raciborza (odjazd 11.55), przyjazd do Rybnika 13.37
4. Ponadto przewidziano dodatkowy przejazd pociągu RETRO w relacji Rybnik-Sumina-Rybnik – odjazd z Rybnika o godz. 14.10.

Wszystkich przywitają górnicze orkiestry dęte z KW S.A. Oddział KWK Chwałowice, Oddział KWK Jankowice oraz Oddział Rydułtowy-Anna Ruch I, a przed dworcem na parkingu od godz. 13.00 do godz. 20.00 odbędzie się festyn zorganizowany przez Miasto Rybnik. Planowane są też występy estradowe.

W dniu 2 października 2006 roku o godz. 9.00 rozpocznie się w Powiatowej i Miejskiej Bibliotece Publicznej w Rybniku (ul. Szafranka 7) konferencja naukowa pt. 150 lat kolei w Rybniku zorganizowana przez Muzeum w Rybniku. W celu udostępnienia jej szerszemu gronu oraz promocji kolei, w styczniu 2007 roku Muzeum w Rybniku opublikuje materiały pokonferencyjne.
Będzie ona poświęcona historii kolei na terenie Górnego Śląska, jej roli w transporcie lądowym oraz dalsza przyszłość. Wśród poruszanych zagadnień należy wymienić szczegółową analizę procesu budowy tunelu w Rydułtowach, dzieje licznych kolei towarzyszących (wąskotorowych, przemysłowych) czy też zagadnienie kolei w kartografii. Prelegentami będą zaproszenie goście reprezentujących transport kolejowy (Grupa PKP S.A., PTKiGK S.A.) oraz przedstawiciele regionalnych placówek kultury województwa śląskiego i badacze regionalni.

Obchodom towarzyszy obszerna monografia historyczna na temat linii kolejowej z Raciborza do Katowic pt. Koleją z Katowic do Raciborza przygotowana przez Wydawnictwo „Betezda” z Rybnika.

Sponsorami uroczystości organizowanych przez Muzeum w Rybniku oraz PiMBP w Rybniku są: Przedsiębiorstwo Transportu Kolejowego i Gospodarki Kamieniem S.A. z Rybnik (główny sponsor), Fabryka Urządzeń Sygnalizacyjnych i Teletechnicznych z Rybnika oraz Bank BPH.

Serdecznie zapraszamy na obchody 150-lecia kolei w Rybniku!

Program konferencji (2 października):
9:00 Uroczyste otwarcie, rozdanie nagród w konkursie plastycznym 150 lat kolei w Rybniku
9:20 Bogdan Kloch (Muzeum w Rybniku), Rybnik – miasto powiatowe z koleją w tle (do roku 1918)
9:40 Andrzej Adamczyk (Rybnik), Budowa tunelu w Rydułtowach
10:00 Dawid Keller (Muzeum w Rybniku), Kolej w Rybniku w latach 1870-1884
10:20 Jan Delowicz (Muzeum Miejskie w Żorach), Z dziejów kolei w Żorach – w związku z 70. rocznicą otwarcia linii kolejowej Rybnik-Żory
10:40 Dyskusja
11:00 Piotr Greiner (Archiwum Państwowe w Katowicach), Źródła kartograficzne do dziejów kolejnictwa w rybnickiem (do 1939 roku)
11:20 Grzegorz Wawoczny (Racibórz), Koleje górnośląskie w doniesieniach pierwszych roczników „Nowin Raciborskich” z końca XIX wieku
11:40 Krzysztof Soida (Katowice), Koleje towarzyszące
12:00 Jacek Kamiński (Rybnik), Czy Rybnik posiada zabytki kolejowe?
12:20 Dyskusja
12:40 Przerwa
13:05 Henryk Tylicki (PKP Cargo), Dziś i jutro PKP Cargo S.A. Zakładu Przewozów Towarowych w Rybniku
13:25 Ryszard Filipowicz (PKP Przewozy Regionalne), Wczoraj, dziś i jutro przewozów pasażerskich na Śląsku z uwzględnieniem rejonu Rybnika
13:45 Bronisław Stankiewicz (PKP Polskie Linie Kolejowe), Stan obecny, problemy i perspektywy infrastruktury kolejowej Śląska z uwypukleniem rejonu rybnickiego
14:05 Bogdan Tofilski (PTKiGK), Przemysł stworzył kolej - kolej zmienia przemysł
14:25 Dyskusja
14:45 Podsumowanie i zakończenie konferencji


źródło: Muzeum w Rybniku


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Andrev
Administrator
Administrator



Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 1585
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Jastrzębie Zdrój

PostWysłany: Czw 16:35, 07 Wrz 2006    Temat postu:

Ja będę Smile Zapraszam wszyskich na tę imprezę serdecznie, gdyż następna taka może się odbyć dopiero za 150 lat Wink

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Andrev
Administrator
Administrator



Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 1585
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Jastrzębie Zdrój

PostWysłany: Sob 8:54, 16 Wrz 2006    Temat postu:

150 lat kolei w Rybniku

Wielka frajda czeka miłośników kolei w niedzielę 1 października. W tym dniu z Katowic, Raciborza i Czechowic Dziedzic równocześnie wyjadą do Rybnika, trzy pociągi retro prowadzone przez zabytkowe parowozy. W ten sposób Rybnik będzie świętować 150 lecie wjazdu do miasta pierwszego pociągu.


– To niesamowita frajda dla hobbistów z całej Polski. Nie pamiętam kiedy ostatnio sympatycy starych pociągów mieli taką super gratkę nie tylko na Śląsku, ale i w całej Polsce. To się nie zdarza, żeby w jednym czasie jechały aż trzy zabytkowe pociągi. – podkreśla inż. Krzysztof Soida, autor kilku książek o kolei na Śląsku i współautor liczącej 300 stron monografii wydanej z okazji 150 lecia kolei w Rybiku Pt. „Koleją z Katowic do Raciborza”. Książkę będzie można kupić na stacji w Rybniku.
Pierwszy pociąg z Raciborza do Rybnika przyjechał 1 października 1856. - Ciekawostka jest fakt, że tak jak w tym roku była to również niedziela. – zdradza Henryk Tylicki, dyrektor największego w PKP Zakładu Przewozów Towarowych w Rybniku, od ponad 40 lat pracownik rybnickiego węzła PKP i jeden z pomysłodawców obchodów 150 lecia.
Pociągi retro będą złożone z zabytkowych wagonów i parowozów, które są w zbiorach jednego z trzech ( pozostałe są w Koscierzynie i Wolsztynie) skansenu PKP CARGO w Chabówce. Najciekawszym pociągiem będzie ten, który o godz. 12.10 wyjedzie z Czechowic Dziedzic o godz.12.15. Poprowadzi go parowóz Tr12. - Jest to parowóz wybudowany w Austrii, jeszcze przed pierwsza wojną światową. Jest jednym w Polsce i jednym z nielicznych w Europie. – podkreśla Soida. Pociągi z Katowic ( odjazd 12.10) i Raciborza (odjazd 11.55) poprowadzą wyprodukowane po II wojnie parowozy Ty2 i Ol49, które należały do najpopularniejszych w Polsce. Jazda pociągami będzie bezpłatna, a każdy pasażer otrzyma pamiątkowy bilet. Ostatnio pociągi retro na Śląsku jeździły przed 3 lat( z Katowice do Tarnowskich Gór), z okazji 70 lecia Magistrali Węglowej Śląsk-Porty), kiedy pociąg prowadziła wyprodukowana w latach trzydziestych „Piękna Helena” i przed niespełna 2 laty ( z Katowic do Czechowic Dziedzic), kiedy spółka PKP CARGO organizowała w Czechowicach Dziedzicach Dzień Kolejarza.
Pociągi retro do Rybnika przyjadą tuż przed czternastą. Powitają je orkiestry górnicze. Po ich przyjeździe na placu przydworcowym rozpocznie się festyn, a dla zwiedzających zostanie udostępniona rybnicka lokomotywownia, w której będzie prezentowany tabor kolejowy. Uroczystości poprzedzi wystawa w dniach 26 września -4 października w rybnickim muzeum Pt. „150 lat kolei w Rybniku”. Taki sam będzie temat konferencji, która w poniedziałek 2 października odbędzie się w miejskiej bibliotece. Na tej konferencji nagrody otrzymają najlepsze prace dzieci, które zwyciężą w konkursie rysunkowym. Ich prace będą prezentowane na wystawie w bibliotece.

(źródło: Janusz Mincewicz)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Andrev
Administrator
Administrator



Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 1585
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Jastrzębie Zdrój

PostWysłany: Wto 20:46, 26 Wrz 2006    Temat postu:

Z okazji 150-lecia kolei w Rybniku, które przypada 1 października 2006 roku, Samorząd Miasta Rybnika, Muzeum w Rybniku, oraz organizatorzy obchodów z grupy PKP (Śląski Zakład Przewozów Regionalnych, PKP Cargo S.A, PKP PLK S.A, Oddział Dworce Kolejowe i Oddział Gospodarowania Nieruchomościami) zapraszają na uroczyste obchody.

W programie:

· 26 IX - 2 X wystawa okolicznościowa w Muzeum w Rybniku (ul.Szafranka 1) pt. „150 lat kolei w Rybniku” zakończona w dniu 2 X konferencją naukową,

· 1 X festyn przed dworcem PKP w Rybniku organizowany przez Rybnickie Centrum Kultury (występy zespołów muzycznych i tanecznych, kabaret Masztalscy, górnicza orkiestra dęta),

· 1 X Dzień otwarty Lokomotywowni w Rybniku połączony z wystawą i prezentacją taboru PKP,

· 1 X Pokazy psów służbowych i sztuk walki SOK,

· 1 X bezpłatny przejazd pociągami retro:

Katowice (12.10) – Rybnik (13.50)

Czechowice Dziedzice (12.12) – Rybnik (13.50)

Racibórz (11.55) – Rybnik (13.37)

Rybnik (14.10) – Sumina (14.47-15.20) – Rybnik (16.09)

Zobacz szczegółowy rozkład jazdy pociągów historycznych

Pasażerów pociągów przywitają również górnicze orkiestry dęte na stacjach: Rydułtowy i Racibórz. Z okazji obchodów wydawnictwo Betezda z Rybnika przygotowało obszerny album historyczny pt. „Koleją z Katowic do Raciborza”.

Barbara Szczerek.(www.pr.pkp.pl)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Andrev
Administrator
Administrator



Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 1585
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Jastrzębie Zdrój

PostWysłany: Pon 15:46, 02 Paź 2006    Temat postu:

Forumowicze, jak wrażenia?? Moim zdaniem było super, najlepszy był wjazd retro czechowickiego i katowickiego. Nie chcę się chwalić ale chyba rozwaliłem siedzenie w najpiękniej pomalowanym ET41 z czechowickiej szopy (niektórzy forumowicze będą wiedzieć o co chodzi Very Happy )

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Andrev
Administrator
Administrator



Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 1585
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Jastrzębie Zdrój

PostWysłany: Śro 9:30, 04 Paź 2006    Temat postu:

Ostatnio w Nowinach ukazał się cały artykuł o historii kolejnictwa w naszym regionie, oto i on:


uż od 150 lat przez Rybnik przejeżdżają pociągi. Wprawdzie w naszych czasach kolej żelazna straciła swoje znaczenie, ale jeszcze nie tak dawno była ważnym czynnikiem decydującym o rozwoju gospodarczym regionu. W związku z tym jubileuszem warto przypomnieć trudne początki i niemal dramatyczne wydarzenia towarzyszące budowie tej linii.

Wiek XIX to okres burzliwego rozwoju transportu kolejowego. Pierwsza linia powstała w Anglii w 1825 roku. W 1842 roku ruszył pierwszy pociąg na Śląsku na 27-kilometrowym odcinku z Wrocławia do Oławy. Po roku linię przedłużono do Opola. W 1844 roku rozpoczęto budowę trasy z Opola przez Koźle, a właściwie przez leżącą po drugiej stronie Odry wioskę Kędzierzyn (stacja nosiła wtedy nazwę Kosel), do Gliwic. Ukończono ją pod koniec 1845 roku, a w następnym roku kolej przez Świętochłowice i Katowice dotarła do Mysłowic. Już od początku tych prac przedsiębiorczy obywatele Raciborza próbowali przekonać budowniczych linii (inwestycję realizowało Towarzystwo Kolei Górnośląskiej Oberschlesische Eisenbahn A.G.) do poprowadzenia odgałęzienia z Kędzierzyna przez Racibórz do miejscowości Oderberg (obecnie Bohumin). Pomógł król Jednak nie spotkało się to z zainteresowaniem przedsiębiorstwa. Dlatego w 1841 roku zawiązał się komitet towarzystwa budowy kolei Koźle – Bohumin Komitee der Cosel – Oderberger Eisenbahngesellschaft. Zebranie odpowiedniego kapitału trwało dosyć długo. Na przystąpienie do dzieła pozwoliło dopiero uzyskanie poparcia króla Fryderyka Wilhelma IV. Ostatecznie towarzystwo na jego cześć zmieniło nazwę na Kolej Wilhelma Spółka Akcyjna Wilhelmsbahn A.G., a 10 maja 1844 roku otrzymało koncesję. Wtedy też energicznie ruszyły prace przy budowie, i to równocześnie w kilku miejscach. Do Raciborza kolej dotarła 1 stycznia 1846 roku, a 1 maja 1847 roku do Annaberg (Chałupki). Po zbudowaniu mostu na Odrze, co nastąpiło 1 września 1848 roku, osiągnęła Bohumin. Do tej miejscowości docierała austriacka kolej cesarska Kaiser-Ferdinands-Nordbahn, co pozwoliło na kierowanie tędy eksportu do tego kraju. W rejonie Rybnika już od schyłku XVIII wieku rozwijało się górnictwo węglowe. Jednak kopalnie były małe, z niewielkim wydobyciem. Ich rozwój hamował ograniczony rynek zbytu, sięgający najbliższych miast i dworów ziemiańskich, gdyż stan dróg nie pozwalał na dalsze przewożenie węgla. Sytuację mogło poprawić jedynie usprawnienie transportu, a to w tym okresie zapewniała jedynie kolej. O to zabiegał prof. dr Karol Kuh z Wojnowic, właściciel największej w rejonie kopalni Charlotte w Czernicy, równocześnie udziałowiec spółki Wilhelmsbahn. Nawet na własny koszt dał sporządzić projekt linii przebiegającej przez rejon górniczy powiatu rybnickiego. Z Nędzy na wschód Projekt został zatwierdzony przez spółkę i 9 sierpnia 1853 roku ruszyła budowa nowej linii. Prowadziła od stacji Nędza na wschód doliną rzeki Suminki do miejscowości Sumina, skąd skręcała na południe do Czernicy i Rydułtów. Pod koniec 1854 roku linia dotarła do Czernicy w sąsiedztwo kopalni Charlotte. Oficjalne otwarcie odcinka Nędza – Czernica nastąpiło 1 stycznia 1855 roku. Przy końcu trasy postawiono budynek stacyjny oraz założono bocznicę kopalnianą. Właściciel kopalni Karol Kuh osiągnął swój cel, gdyż jego zakład zyskał połączenie ze światem. Dalszą drogę zagradzało wzniesienie, przez które musiano przebić tunel. Prace ziemne przy jego budowie rozpoczęto już pod koniec 1854 roku. Dla usprawnienia pracy i możliwości budowy dalszej trasy poprowadzono przez wzgórze roboczą linię obejściową. Tunel o wysokości 7,5 m i szerokości 8,7 m był przystosowany do przeprowadzenia linii dwutorowej. Budowany był z cegły klinkierowej pochodzącej z założonych na miejscu cegielni. W samym tylko 1855 roku wyprodukowano jej około 7 milionów sztuk. Początkowo prace prowadzono metodą odkrywkową. W wykopach murowano ściany boczne i sklepienie tunelu, a następnie zasypywano. Tym sposobem wykonano około 200 m. Resztę, ponad 500 m, prowadzono metodą górniczą. W pierwszej fazie drążenie przebiegało bez specjalnych zakłóceń. Przebijano się przez iły gipsowe, piasek i gips. Następnie natrafiono na tak zwaną kurzawkę, czyli drobny piasek zmieszany z wodą o konsystencji szlamu. Kilka razy zdarzyło się, że ciśnienie górotworu spowodowało zawalenie się sklepienia. Dotrzymać terminu Roboty utknęły w miejscu. Zdołano uporać się z tym problemem, lecz opóźniło to budowę i nie dałoby się ukończyć tunelu w terminie ustalonym w umowie koncesyjnej. By go jednak dotrzymać, zdecydowano się na oddanie do ruchu nowego odcinka z pominięciem tunelu. Otwarcie trasy z Czernicy przez Rydułtowy i Rybnik do Orzesza nastąpiło 1 października 1856 roku. Pociągi między Czernicą a Rydułtowami omijały niedokończony tunel odcinkiem kolei tymczasowej Interimsbahn. Była to przystosowana do regularnego ruchu dawna robocza trasa obejściowa. Przejazd tą drogą był kłopotliwy, gdyż do pokonania wzniesienia potrzebne były dwie lokomotywy. Również przed ukończeniem tunelu, 29 grudnia, dotarto do Mikołowa. Ostatecznie tunel oddano do ruchu z początkiem stycznia 1857 roku. Było to, jak na owe czasy, wielkie osiągnięcie techniczne. Długość wynosiła 727 m, przebiegał na głębokości 28 m, mierząc pod najwyższym punktem wzniesienia. Obiekt, budowany z takim trudem, nie wytrzymał jednak nacisku zawodnionego górotworu. Po zaledwie pięciu miesiącach eksploatacji doszło do katastrofy. W przeciągu krótkiego czasu, od 3 do 10 maja 1857 roku, nastąpiło zgniecenie tunelu na długości około 100 m. W niektórych miejscach fundamenty ścian bocznych zeszły się na odległość 2 m. Nastąpiło również wypiętrzenie spągu. Tylko szybka interwencja górników z sąsiednich kopalń, którzy zabezpieczyli tunel obudową drewnianą, uratowała obiekt od całkowitego zawalenia. Uratowali od zniszczenia Katastrofa ta zaciążyła na kondycji finansowej spółki, która stanęła na skraju bankructwa. Jednak interwencja państwa i pomoc finansowa górnictwa pozwoliły na odbudowę tunelu. By utrzymać ruch na linii, ponownie udostępniono odcinek kolei tymczasowej. Odbudowę rozpoczęto od założenia sklepienia dolnego, które zapobiegło dalszemu schodzeniu się ścian bocznych. Następnie popękane ściany wzmocniono, zakładając od wewnątrz dodatkowy mur, zbudowano też nowe sklepienie. W miejscach, w których zniszczenia były największe, likwidowano stare omurowanie, zastępując je nowym. Na skutek tak przeprowadzonej odbudowy tunel miał zmniejszony przekrój i nadawał się do założenia jednego toru. Prace skończono 20 grudnia 1858 roku. Tego samego dnia oddano do ruchu odcinek Mikołów – Idaweiche (Katowice-Ligota). Stacja ta już od 1852 roku miała połączenie z Katowicami. Z tym dniem linia kolejowa Racibórz – Nędza – Katowice została ukończona. W początkowym okresie znajdowały się na niej następujące stacje: Nędza (Nendza), Czernica (Czernitz), Rybnik, Czerwionka, Orzesze (Orzesche), Mikołów (Nicolai) i Katowice-Ligota (Idaweiche). W 1861 roku stację z Czernicy przeniesiono na drugą stronę tunelu do Rydułtów, ale aż do lat 20. XX wieku nosiła ona nazwę Czernica. Trasa z Rybnika do Orzesza przebiegała inaczej niż obecnie. Prowadziła przez Piaski, omijając od południa Paruszowiec, gdzie istniała Huta Silesia, i w Przegędzy łączyła się z obecną trasą. Zaważył węgiel Do założenia tej linii przyczynił się węgiel, który nadal zresztą dominuje w przewozach. Dopóki będą istniały u nas kopalnie, linia ma zapewniony byt. Czy przetrwa kolejne 150 lat, tego już jednak nie wiadomo.

(ANDRZEJ ADAMCZYK) Tygodnik Regionalny Nowiny


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
dominiqus
MIŁOŚNIK
MIŁOŚNIK



Dołączył: 28 Lip 2006
Posty: 393
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Z perły polskich uzdrowisk

PostWysłany: Śro 20:08, 04 Paź 2006    Temat postu:

Przytaszczyło może Cargo na pokaz jakąś EP09?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Andrev
Administrator
Administrator



Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 1585
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Jastrzębie Zdrój

PostWysłany: Śro 20:31, 04 Paź 2006    Temat postu:

dominiqus napisał:
Przytaszczyło może Cargo na pokaz jakąś EP09?


Niestety EP09 nie było, były tam zazwyczaj czysto towarowe lokomotywy, oprócz zabytkowej EP03 bodjażę z Krakowa, był ET42 z Łodzi, ET40 z Bydgoszczy, ET41-168 Czechowice, ST44, ET22 ( z ładnymi wiadrami) ET21 (specjalnie sprowadzony z Krakowa w zabytkowych barwach) EN57-2002(po modernie unijnej) SM42, SM31. Lokomotywownia w Rybniku zawsze była chyba czysto towarowa, więc stąd nawet nie ma na stanie siódemki, tym bardziej EP09... No ale kibelka musięli pokazać Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
dominiqus
MIŁOŚNIK
MIŁOŚNIK



Dołączył: 28 Lip 2006
Posty: 393
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Z perły polskich uzdrowisk

PostWysłany: Śro 20:40, 04 Paź 2006    Temat postu:

Szkoda, że u nas przygoda z koleją w wykonaniu PKP, jest dziś już tylko historią Crying or Very sad
Za to bogatą historią... Swego czasu była nawet w Jastrzębiu parowozownia no i oczywiście dojechać można było pociągami do Katowic, Bielska, Wisły, Cieszyna czy Rybnika.
Ma ktoś może z Was rozkłady jazdy z lat 80, albo 90?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Andrev
Administrator
Administrator



Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 1585
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Jastrzębie Zdrój

PostWysłany: Śro 20:50, 04 Paź 2006    Temat postu:

Może coś w tym stylu? Zdjęcie pochodzi z GMFK (Galeria Miłośników Focenia Kolei). Nie wiem z którego roku, autor nie napisał, może Wy pomożecie odgadnąć jakie to lata?

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
dominiqus
MIŁOŚNIK
MIŁOŚNIK



Dołączył: 28 Lip 2006
Posty: 393
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Z perły polskich uzdrowisk

PostWysłany: Śro 22:59, 04 Paź 2006    Temat postu:

Wielkie dzięki Adrian za tego linka:) Myślę, że to rozkład z okolic 1995 roku, jeszcze są w nim połączenia z Cieszynem i Wodzisławiem(unieczynnione jakoś koło 1997 roku) Pamiętam, że w 1992 roku było bezpośrednie połączenie z Mysłowicami przez Katowice...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Andrev
Administrator
Administrator



Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 1585
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Jastrzębie Zdrój

PostWysłany: Czw 7:56, 05 Paź 2006    Temat postu:

A teraz? Teraz wszytko zniszczone... Węzeł jastrzębski rozkradziony z sieci, w jednym miejscu nie ma torów... Ach szkoda słów Evil or Very Mad

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Andrev
Administrator
Administrator



Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 1585
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Jastrzębie Zdrój

PostWysłany: Pią 14:36, 13 Paź 2006    Temat postu:

Ja mam jeszcze coś o uroczystościach, ale z punktu widzenia Raciborzan:



Cudze świętujecie

Nawet w świętowaniu tego, co ważne oddaliśmy pola Rybnikowi. Smutne to w mieście, które jest historyczną stolicą Górnego Śląska.

Dokładnie 1 stycznia tego roku minęło 160 lat od wjazdu na raciborski dworzec pierwszego pociągu. Ta wspaniała rocznica przeszła bez echa, choć to kolei właśnie zawdzięcza Racibórz swój dynamiczny XIX-wieczny rozwój. Kolej była oczkiem w głowie ówczesnych władza miasta i właścicieli okolicznych majątków ziemskich. Wiedzieli, że dzięki niej zawita do Raciborza wielki przemysł. Tak też się stało. Co więcej, zdawano sobie sprawę, że dworzec musi być blisko centrum. Zaniechano planów budowy stacji w okolicy Dębicza i wzniesiono ją tuż za murami miejskimi, na końcu obecnej ul. Mickiewicza. Oszczędzono w ten sposób Raciborzowi losów Koźla zdominowanego z czasem przez Kędzierzyn, przez który biegła linia kolei Wilhelma. Ulica Mickiewicza zaś, dawniej zwana Dworcową, była najbardziej reprezentacyjnym traktem miasta, pełnym hoteli, restauracji i banków.

Okrągłe urodziny raciborskiej kolei uczciliśmy na łamach „Nowin Raciborskich” tekstem historycznym. Władze miasta zaś o rocznicy zapomniały. Cóż, nie byliśmy tym zbytnio zdumieni, wszak bowiem w 1999 r. równie bez echa przeszło 700 lat rządów Rady Miejskiej, a w tym roku 700-lecie ufundowania przez ks. Przemysła klasztoru dominikanek – największego żeńskiego konwentu sióstr św. Dominika na Górnym Śląsku, po którym pozostał gotycki kościół, dziś Muzeum, bez wątpienia najciekawsze nad górną Odrą.
Inne miasta traktują podobne rocznice jako świetną okazję do promocji. U nas jest inaczej. Odnoszę wrażenie, że nasi decydenci skutecznie przyzwyczaili już nas do swojej bezczynności. Można stępić pióro, a i tak nic nie pomaga. Sprawę zaniechania obchodów 160-lecia można byłoby też odłożyć ad acta, gdyby nie obecność uśmiechniętego prezydenta Jana Osuchowskiego na obchodach 150-lecia kolei rybnickiej, a dokładnie 1 października na zdewastowanym raciborskim dworcu, skąd wyruszał do Rybnika pociąg retro. Doprawdy trudno o lepszą ilustrację pozycji naszego grodu, którą zawdzięczamy władzom właśnie. Okazuje się bowiem, że raciborzanie jeżdżą do Rybnika na zakupy, a nasi włodarze świętować tamtejsze rocznice.

Ku pokrzepieniu serc trzeba jednak dodać, że najważniejsza rocznica jest jeszcze przed nami. W 2008 r. Racibórz będzie obchodził swoje 900-lecie. Jest najstarszym miastem województwa śląskiego. Oby i te urodziny nie upłynęły bez echa.

Grzegorz Wawoczny (Nowiny Raciborskie)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
ztz rybnik
MIŁOŚNIK
MIŁOŚNIK



Dołączył: 06 Lis 2006
Posty: 2022
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Rybnik - Boguszowice Osiedle

PostWysłany: Wto 20:16, 05 Cze 2007    Temat postu:

150 lat kolei w Rybniku

Muzeum w Rybniku zaprasza na promocję wydawnictwa z serii „Zeszyty Rybnickie” nr 5 pt.: „150 lat kolei w Rybniku”, która odbędzie się w środę, 6 czerwca o godz. 16.00.
[link widoczny dla zalogowanych]
Na wydawnictwo składają się: teksty oraz dołączona płyta CD, zawierająca materiał fotograficzny, prezentacje multimedialne oraz materiały reklamowe.
Wstęp wolny.

Artykuły zamieszczone w publikacji:
Bogdan Kloch  „Rybnik – miasto powiatowe z koleją w tle (do roku 1918)”
Andrzej Adamczyk  „Budowa tunelu kolejowego w Rydułtowach”
Dawid Keller  „Linie Towarzystwa Kolei Wilhelma w latach 1870-1884 w świetle rocznych sprawozdań statystycznych Towarzystwa Kolei Górnośląskiej”
Jan Delowicz  „Z dziejów kolei w Żorach – w związku z 70. rocznicą otwarcia linii kolejowej Rybnik-Żory”
Krzysztof Soida  „Koleje „towarzyszące”
Piotr Greiner, Michał Mączka  „Źródła kartograficzne do dziejów kolejnictwa w rybnickiem do 1945 roku w zbiorach Archiwum Państwowego w Katowicach”
Grzegorz Wawoczny  „Kolej górnośląska w depeszach „Nowin Raciborskich” z lat 1905-1906
Jacek Kamiński  „Czy Rybnik posiada zabytki kolejowe?”
Bronisław Stankiewicz, Janusz Ossowski, Józef Żurawicki „Śląskie drogi żelazne – stan, problemy, wyzwania”
Ryszard Filipowicz  „Przewozy Regionalne na Śląsku”
Henryk Tylicki  „PKP Cargo S.A.”
Bogdan Tofilski  „Przemysł stworzył kolej – kolej zmienia przemysł”


Źródło: [link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Niezależne forum o transporcie zbiorowym Okręgu Rybnickiego Strona Główna -> Inne Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
Appalachia Theme © 2002 Droshi's Island