Forum Niezależne forum o transporcie zbiorowym Okręgu Rybnickiego Strona Główna
Home - FAQ - Szukaj - Użytkownicy - Grupy - Galerie - Rejestracja - Profil - Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości - Zaloguj
Historia transportu kolejowego Okręgu Rybnickiego.
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Niezależne forum o transporcie zbiorowym Okręgu Rybnickiego Strona Główna -> Inne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Andrev
Administrator
Administrator



Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 1585
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Jastrzębie Zdrój

PostWysłany: Nie 9:21, 27 Sie 2006    Temat postu: Historia transportu kolejowego Okręgu Rybnickiego.

Czytając dzisiaj notatkę w WIKIPEDII o moim mieście Jastrzębiu zauważyłem pewne zdanie: Jastrzębie Zdrój jest największym miastem w Polsce nie posiadającym kolei pasażerskiej. Pragnę wgłębić Was w historię mojego największego "bezkolejowego" miasta, mimo że kolej tylko towarowa tutaj jest nawet dość dobrze rozwinięta. Przystanek kolejowy istaniał od 1938 roku. Niestety, jego istnienie dobiegło końca w 1997-06-01.
Jastrzębie zdrój miało połączenie z Wodzisławem Śląskim, Zebrzdowicami, Pawłowicami Śląskimi, a dalej Żorami i Orzeszem. Niestety wszystko to zostało polikwidowane. Nie mam informacji, czy na tej linii była duża frekwencja, poprostu, w czasach jej zlikwidowania mieszkałem jeszcze gdzie indziej, we wcześniej wymienionych Żorach. Mogę co do frekwencji napisać tyle, że komunikacja autobusowa na tych liniach i między tymi miastami jest nawewt bardzo dobrze rozwinięta. I tutaj chyba upatruję przyczynę degradacji tej linii. Niestety z trasy Wodzisław-Orzesze przejezdny jest tylko szlak pomiędzy Żorami, a Pawłowicami, gdzie w całości oprócz jednego pociągu pośpiesznego sezonowego jest ruch towarowy, i to dość spory, nawet do kilkudziesięciu pociągów na dobę.
Po odcięciu Jastrzębia od reszty kolejowego świata przyszedł i czas na kolejne stacje. Jego los w 200? roku podzieliła stacja Pawłowice Śląskie, która straciła połączenie z Żorami, natomiast miała jeszcze połączenie z Chybiem, które niedługo po tym także zostało zlikwidowane. Ruch odbywał się jeszcze między Żorami a Orzeszem, a nic nie zapowiadało najgorszego. Czas przejazdu z Żor do Orzesza wynosił ok. 15 minut, pociąg jechał dość szybko. Na tej trasie można było także podziwiać jedno z niewielu, o ile nie jedyne w Polsce skrzyżowanie torów pod kątem 90 stopni. Linia do Orzesza była na tyle ważna, że dawała przesiadkę do Katowic, stolicy mojego regionu, a podróż była dość szybka, o ile się nie mylę ok. 40-50 minut. Niestety dopełniono najgorszych wizji, połączenie, początkowo Wodzisław Śląski-Orzesze, przez Jastrzębie Zdrój, Pawłowice, Żory zostało w całości zlikwidowane.
Wracając jeszcze do połączenia Żory Orzesze, to od czasu zlikwidowania go, jeździ na tej trasie autobus, który pokonuję tą trasę o 30 minut dłużej niż pociąg!! Czas przejazdu to około 40-50 minut! No, ale niestety, widać jak ludzie, a może władze PKP wybrały. Cała liniia, w kawałkach, po kolei, ale została zlikwidowana, i napewno ruch osobowy już tutaj nie powróci, sieć rozkradziona, tory porozkręcane, wiadukty rozebrane... Niestety nawet w dużej metropolii, i kilku dość dużych miastach obok siebie nie ma miejsca na kolej. Bardzo żałuję że nie przejadę już nigdy tej trasy.

To narazie na tyle z historii, kolejowej historii mojego regionu. Dodam jeszcze, że ruch osobowy utrzymywany jest w miastach: Żory, połączenie z Pszczyną i Rybnikiem; Wodzisław, połączenie z Rybnikiem i Chałupkami; Orzesze, połączenie z Katowicami i Rybnikiem.

Jednak chyba przyczyną zostawienia w takim stanie tej linii jest dość dobrze rozwinięta komunikacja autobusowa, choć nie jest to napewno jedyną przyczyną.

Dodam jeszcze tutaj cytat z wiersza Miłośnika Kolei, poety Covalusa:
Polakowi zostanie rdza,
i połamane semafory.


Myślę, że ten cytat w całości oddaje "klimat" opisywanej przeze mnie historii.

Opowiadanie moje stworzone jest na podstawie własnych (dziecięcych, miałem wtedy od kilku do 12, 13 lat) wspomnień.

Proszę powiedzcie co o tym myślicie.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Andrev dnia Śro 12:22, 09 Lip 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Andrev
Administrator
Administrator



Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 1585
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Jastrzębie Zdrój

PostWysłany: Sob 18:53, 02 Wrz 2006    Temat postu:

Skoro nikt nie odpisuje, co myśli na temat zniszczenia dość długiej i ważnej dla regionu linii, zamieszczę zdjęcie tzw. "szkrzyżowania" torów pod kątem 90 stopni. Przypomnę, że jest to ewenement na skalę krajową (2 takie w Polsce) jak i nawet Europejską.



Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
paulo32




Dołączył: 14 Wrz 2006
Posty: 36
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Żory

PostWysłany: Czw 19:48, 14 Wrz 2006    Temat postu: Re: Degradacja linii kolejowych w ROW.

andrev1989 napisał:
Na tej trasie można było także podziwiać jedno z niewielu, o ile nie jedyne w Polsce skrzyżowanie torów pod kątem 90 stopni.

Pierwszy raz o tym słyszę i widzę i muszę stwierdzić, żę ciekawie to wygląda. Kiedyś coś takiego widziałem ale w grze Transport Tycoon.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Andrev
Administrator
Administrator



Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 1585
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Jastrzębie Zdrój

PostWysłany: Czw 20:25, 14 Wrz 2006    Temat postu: Re: Degradacja linii kolejowych w ROW.

paulo32 napisał:
andrev1989 napisał:
Na tej trasie można było także podziwiać jedno z niewielu, o ile nie jedyne w Polsce skrzyżowanie torów pod kątem 90 stopni.

Pierwszy raz o tym słyszę i widzę i muszę stwierdzić, żę ciekawie to wygląda. Kiedyś coś takiego widziałem ale w grze Transport Tycoon.


No niestety ostatni raz to skrzyżowanie w Orzeszu widzałem, kiedy istniała jeszcze linia, a teraz gdy żaden pociąg już tamtędy nie pojedzie to nie wiadomo czy torów jeszcze nie rozkradli amatorzy kolejowego mienia Evil or Very Mad


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
semaforek
Administrator
Administrator



Dołączył: 08 Lip 2006
Posty: 676
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Wodzisław Śląski

PostWysłany: Sob 17:33, 21 Paź 2006    Temat postu:

Połączenie mogłoby istnieć mimo dużej konkurencji autobusowej, ale pekapiarze postarali się żeby było inaczej. W pekape niemożliwe jest możliwe. Gdyby były sensowne skomunikowania w Orzeszu zapewniające dojazd z Jastrzębia do Katowic i do tego kilka pociągów bezpośrednich to połączenie istniałoby do dziś. Jeśli ludzie mieli się po dwa raxy przesiadać i jeszcze czekać po poł godziny zarówno z Pawłowicach jak i Orzeszu to nic dziwnego że nie jeździli. Co do połączenia Wodzisław-Jastrzębie to czynnikiem zniechęcającym ludzi były po pierwsze nikomu nie pasujące godziny odjazdów, po drugie długi czas jazdy spowodowany niskimi prędkościami. Jeszcze omówię krótko połączenie Jastrzębie-Zebrzydowice, tu też zawaliło PKP bo wystarczyło stworzyć bezpośrednie pociągi Jastrzębie-Czechowice oraz Jastrzębie-Cieszyn. Wtedy pasażerowie by się na pewno znaleźli na takie połączenia gdyby były w sensownych godzinach.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Andrev
Administrator
Administrator



Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 1585
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Jastrzębie Zdrój

PostWysłany: Sob 21:53, 21 Paź 2006    Temat postu:

Oczwiście PKP jest jednym z winowajców, ale nie zapominajmy że Urząd Marszałkowski też się dorzucił do pieca, tzn. że gdyby dawał pieniądze na to połączenie, to PKP napewno by je obsługiwały. Oczywiście nie bronię tutaj w żadnym przypadku tej spółki kolejowej, bo gdyby czas, skomunikowania i rozkład jazdy były w porządku to ludzie korzystaliby z kolei.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
semaforek
Administrator
Administrator



Dołączył: 08 Lip 2006
Posty: 676
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Wodzisław Śląski

PostWysłany: Wto 15:06, 24 Paź 2006    Temat postu:

1. O ile mi wiadomo to Jastrzębie wycięli przed erą gdy Urząd Marszłkowski powienien dbać o przeowozy.
2. PR jesy dzurą bez dna i nie wiadomo ile by dali to PR i tak by sie tak postarał żeby pociągi nie jeździły.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Andrev
Administrator
Administrator



Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 1585
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Jastrzębie Zdrój

PostWysłany: Nie 17:26, 17 Gru 2006    Temat postu:

Witam,

Ostatnimi czasy zrobiłem kilka zdjęć linii kolejowej, narazie tylko w Jastrzębiu, ale zamierzam udokumentować większą, albo i nawet całą trasę.

Oto zdjęcia z nieczynnej linii kolejowej Wodzisław Śląski-Jastrzębie Zdrój-Pawłowice Śląskie-Żory-Orzesze.

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Amalio
MIŁOŚNIK
MIŁOŚNIK



Dołączył: 10 Gru 2006
Posty: 1196
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 2/6

PostWysłany: Nie 17:26, 17 Gru 2006    Temat postu:

Tydzień temu zrobiłem taką oto fotkę dworca w Pawłowicach.
Uwaga duża fota
[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Andrev
Administrator
Administrator



Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 1585
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Jastrzębie Zdrój

PostWysłany: Czw 22:51, 28 Gru 2006    Temat postu:

Kilka fotek z linii Wodzisław Śląski<->Orzesze, te wykonane na wysokości Bzia:

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Andrev
Administrator
Administrator



Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 1585
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Jastrzębie Zdrój

PostWysłany: Pią 11:35, 29 Gru 2006    Temat postu:

Zdjęcia dworca kolejowego w Pawłowicach Śląskich. Po zamknięciu linii Wodzisław Śląski-Orzesze, z Pawłowic odjeżdżały jeszcze pociągi w kierunku Chybia, niestety tę linię też uwalono.

Obecnie w Pawłowicach Śląskich jest jeszcze utrzymywanu ruch towarowy, głównie węgla z kopalń Jastrzębskiej Spółki Węglowej.

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Andrev
Administrator
Administrator



Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 1585
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Jastrzębie Zdrój

PostWysłany: Śro 21:06, 03 Sty 2007    Temat postu:

Kolejne zdjęcia z linii, tym razem odcinek w jastrzębskiej dzielnicy Moszczenica. Jak widać linia, w kierunku wodzisławia prezentuje się strasznie... Autorem zdjęć jest dominiqus


[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Arteks
MIŁOŚNIK
MIŁOŚNIK



Dołączył: 04 Lis 2006
Posty: 373
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/6

PostWysłany: Nie 17:19, 04 Mar 2007    Temat postu:

Obiecałem napisać coś więcej po spotkaniu z moim informatorem z PKP PLK. A więc zaczynam... Wieści są naprawdę bardzo dobre Laughing Przede wszystkim potwierdzam, że odcinek Orzesze Jaśkowice - Brada będzie robiony w tym roku. Sama Brada jednak będzie odbudowana dopiero w roku przyszłym. W okolicach Jaśkowic linię przetnie autostrada na wiadukcie co pewnie też może wprowadzić jakieś tam perturbacje w ruchu pociągów ale to pewnie gdzieś nie wcześniej niż za rok. Dokładne plany tej inwestycji już jednak są. W tym roku zmodernizowany zostanie także tor z Leszczyn do Rybnika - niestety zwolnienie na wiadukcie nad Mikołowską zostanie Sad Całkowitą modernizację przejdzie również tor w kierunku Suminy Laughing od post. RbC i to będzie robiony na 100 km/h (w drugą stronę na razie nie jest przewidywany do remontu). Wiadukt nad Mikołowską będzie całkowicie przebudowany. Niestety obecne te cudowne żeliwne filary i ceglane przyczułki znikną, a zastąpi je wiadukt łukowy. Crying or Very sad Warto porobić sobie więc tam jakieś zdjęcia... Ale są też dwie inwestycje rezerwowe wpisane do założeń na ten rok ale czy zostaną wykonane to zależy od możliwości wykonawczych bo ponoć środki na to są. Chodzi o tor z Radlina Obszarów do Rybnika Towarowego (mimo, że brzmi to niewiarygodnie!) oraz co jeszcze bardziej szokujące odcinek Knurów-Leszczyny. Co ciekawe kompletnej likwidacji ulegnie stacja Knurów Szczygłowice, zniknie także tamtejszy całkiem ładny dworzec (przynajmniej takim był w 2000 roku kiedy ostatni raz wizytowałem tę stację). A okolice stacji Knurów przetnie autostrada A1 na dość długiej estakadzie. Czyżby te inwestycje zwiastowały koniec degradacji kolei w ROW??? Myślę, że z pewnością te informacje świadczyłyby, że wreszcie problemy infrastruktury na Śląsku stały się poważnym problemem, który PKP chcą z pomocą środków unijnych sukcesywnie rozwiązać.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
semaforek
Administrator
Administrator



Dołączył: 08 Lip 2006
Posty: 676
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Wodzisław Śląski

PostWysłany: Pon 0:10, 05 Mar 2007    Temat postu:

Czy wiadomo w jaki sposób autostrada będzie przecinać linię kolejową Wodzisław-Jastrzebie ?? Czy bedzie to koniec dla tej lini czy też pozostanie możliwośc przyszłej odbudowy ??

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Arteks
MIŁOŚNIK
MIŁOŚNIK



Dołączył: 04 Lis 2006
Posty: 373
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/6

PostWysłany: Czw 18:55, 22 Mar 2007    Temat postu: Re: Degradacja linii kolejowych w ROW.

Doszły mnie słuchy, że piękna lokalna linia kolejowa Racibórz-Głubczyce-Racławice oraz Baborów-Kędzierzyn Koźle Zach i Pietrowice Wlk.-Kietrz miałyby być przez PKP rozebrane... TRAGEDIA!!! Mam nadzieję, że do tego nie dojdzie. Ostro protestuje przeciwko tym propozycjom powiat głubczycki. Również raciborski nie chcę się na to zgodzić. Crying or Very sad

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
dominiqus
MIŁOŚNIK
MIŁOŚNIK



Dołączył: 28 Lip 2006
Posty: 393
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Z perły polskich uzdrowisk

PostWysłany: Czw 19:39, 22 Mar 2007    Temat postu: Re: Degradacja linii kolejowych w ROW.

Arteks napisał:
Doszły mnie słuchy, że piękna lokalna linia kolejowa Racibórz-Głubczyce-Racławice oraz Baborów-Kędzierzyn Koźle Zach i Pietrowice Wlk.-Kietrz miałyby być przez PKP rozebrane... TRAGEDIA!!! Mam nadzieję, że do tego nie dojdzie. Ostro protestuje przeciwko tym propozycjom powiat głubczycki. Również raciborski nie chcę się na to zgodzić. Crying or Very sad


A to dobre...Ciekawe którędy będą jeździć w sytuacji, kiedy powtórzy się powódź stulecia Confused


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
EP07-135
MIŁOŚNIK
MIŁOŚNIK



Dołączył: 28 Sty 2007
Posty: 328
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Rybnik

PostWysłany: Pią 13:32, 23 Mar 2007    Temat postu:

Cytat:
A to dobre...Ciekawe którędy będą jeździć w sytuacji, kiedy powtórzy się powódź stulecia

Nie będą wcale jeździć. Stan linii Racibórz - Racławice śl jest tragiczny. Mimo tego że linia może istnieć z dochodowym ruchem pasażerskim. Niestety potrzeba jakiegoś remontu. Po to by dla szynobusów było chociażby te 50 km/h.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Arteks
MIŁOŚNIK
MIŁOŚNIK



Dołączył: 04 Lis 2006
Posty: 373
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/6

PostWysłany: Pią 16:17, 23 Mar 2007    Temat postu:

EP07-135 napisał:
Cytat:
A to dobre...Ciekawe którędy będą jeździć w sytuacji, kiedy powtórzy się powódź stulecia

Nie będą wcale jeździć. Stan linii Racibórz - Racławice śl jest tragiczny. Mimo tego że linia może istnieć z dochodowym ruchem pasażerskim. Niestety potrzeba jakiegoś remontu. Po to by dla szynobusów było chociażby te 50 km/h.


To powiedz mi co tam się takiego strasznego stało w ciągu tych 7 lat??? Przecież do 2000 roku była tam przyzwoita 60-ka, ruch towarowy jest mizerny (jak twierdzi PKP). Kto więc "zarąbał" tę linię??? Nic tylkolinię powinne przejąć samorządy a potem oddać w dzierżawę prywatnym przewoźnikom którym się będzie opłacało tam jeździć.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
EP07-135
MIŁOŚNIK
MIŁOŚNIK



Dołączył: 28 Sty 2007
Posty: 328
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Rybnik

PostWysłany: Pią 17:11, 23 Mar 2007    Temat postu:

Cytat:
To powiedz mi co tam się takiego strasznego stało w ciągu tych 7 lat???

Jak widzisz minęło 7 lat. Linię zniszczył czas. Wykaz na stronie PLK podaje tak:
(odc Racibórz-Głubczyce)
od km -0,293 do 13,042 | 20 km/h
od km 13,042 do 37,000 | 30 km/h
od km 37,000 do 38,480 | 40 km/h
(odc Głubczyce-Racławice)
od km -0,344 do 1,049 | 20 km/h
od km 1,049 do 14,809 | 0 km/h !!!
od km 14,809 do 15,900 | 20 km/h


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
semaforek
Administrator
Administrator



Dołączył: 08 Lip 2006
Posty: 676
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Wodzisław Śląski

PostWysłany: Pią 19:25, 23 Mar 2007    Temat postu:

EP07-135 napisał:
od km 1,049 do 14,809 | 0 km/h !!!

podobno to z powodu jakiegoś wiaduktu który został uszkodzony przez zbyt wysoką ciężarówkę


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Niezależne forum o transporcie zbiorowym Okręgu Rybnickiego Strona Główna -> Inne Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
Strona 1 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
Appalachia Theme © 2002 Droshi's Island