Forum Niezależne forum o transporcie zbiorowym Okręgu Rybnickiego Strona Główna
Home - FAQ - Szukaj - Użytkownicy - Grupy - Galerie - Rejestracja - Profil - Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości - Zaloguj
Katowicki dworzec PKP.

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Niezależne forum o transporcie zbiorowym Okręgu Rybnickiego Strona Główna -> PKP
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EP07-135
MIŁOŚNIK
MIŁOŚNIK



Dołączył: 28 Sty 2007
Posty: 328
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Rybnik

PostWysłany: Śro 18:02, 28 Mar 2007    Temat postu: Katowicki dworzec PKP.

[link widoczny dla zalogowanych]

Prezydent Katowic: mogą zburzyć dworzec PKP

Anna Malinowska

2007-03-27, ostatnia aktualizacja 2007-03-28 08:24

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

- Jest szansa, że za dwa lata rozpocznie się przebudowa katowickiego dworca
PKP - poinformowali we wtorek prezydent Katowic i przedstawiciele PKP.
Od 2001 r., gdy tematem przebudowy dworca zainteresowała się holenderska
spółka ING Real Estate, to już trzecia próba znalezienia inwestora.

Dwie wcześniejsze próby spaliły na panewce. Pierwsza, z ING Real Estate
właśnie, zakładała, że za 900 mln zł Holendrzy wybudują w miejscu starego
nowy, znacznie mniejszy dworzec. Znacznie większą powierzchnię miały zająć
biura, pasaże handlowe, restauracje i hotel. Zagospodarowane miały być pl.
Szewczyka i Oddziałów Młodzieży Powstańczej.

Nic z tych planów nie wyszło, bo władze Katowic nie chciały z inwestorem i
PKP tworzyć wspólnej spółki. Miasto tłumaczyło, że boi się, iż nie będzie
miało wpływu na inwestycję.

Z drugiej próby, z Polish Transport Holdings, wycofała się kolej. Oferta PTH
nie odbiegała znacznie od wizji ING Real Estate, ale jej największym felerem
był brak... pieniędzy.

- Firma nie miała umów z inwestorami, którzy mieli sfinansować przebudowę -
mówi dziś Michał Wrzosek, rzecznik PKP.

Jakie wnioski wyciągnęły z tej lekcji władze Katowic i PKP? - Doświadczenie
nauczyło nas, że to nie inwestor przychodzi do nas z wizją, ale my wspólnie
z miastem musimy wypracować gotową koncepcję, z której skorzysta inwestor -
dodaje Wrzosek.

Trzeciego już inwestora, po konkursie, który zostanie ogłoszony w lipcu,
poznamy pod koniec tego roku. Do komisji, która go wybierze, PKP zaprosi
miasto.

Wspólna wizja, o której mówi Wrzosek, to m.in. uzgodnienie, że na obsługę
pasażerów należy przeznaczyć co najmniej 900 m kw., na pl. Szewczyka nadal
będzie dworzec komunikacji autobusowej. Pod placem miałyby powstać parkingi,
choć jest też droższa koncepcja, że byłyby one usytuowane nad torami.
Wreszcie przejezdna pozostanie ul. Dworcowa.

Nie wiadomo, czy dotychczasowy dworzec zostanie zburzony, czy tylko
przebudowany. Inwestor będzie mógł jednak wybudować tu obiekty
handlowo-usługowe, biurowe i hotelowe. Pod warunkiem, że całość nie będzie
wyższa od otaczających dworzec kamienic.

- Zainteresowanie przebudową jest duże, a inwestorzy, którzy konsultują się
z nami, proponują wyburzenie, jest też koncepcja adaptacji obecnego budynku
z zachowaniem podtrzymujących strop kielichów. O wszystkim zdecyduje jednak
rachunek ekonomiczny - mówił Uszok.

Zdaniem prezydenta Katowic, jeśli inwestora uda się wybrać w tym roku, prace
przy przebudowie mogłyby się rozpocząć w połowie 2009 r.

[link widoczny dla zalogowanych]

Komentarz Piotr Purzyńskiego
Piotr Purzyński
2007-03-28, ostatnia aktualizacja 2007-03-28 00:14
Jesteśmy dziś w punkcie, w którym byliśmy sześć lat temu, gdy po raz
pierwszy pojawił się inwestor gotowy przebudować dworzec. Nie wyszło, bo
miasto chciało mieć wpływ na projekt i jego realizację, panicznie bało się
jednak spółki z inwestorem.

Finansowe możliwości Katowic są dużo większe niż Sosnowca. Czy nie mogło być
więc jak za Brynicą, gdzie sprawę załatwiono szybko i sprawnie? Tam miasto
na nikogo się nie oglądało, zaryzykowało i zmodernizowało dworzec za
pieniądze z obligacji. PKP później w ratach pieniądze zwróciło. Wystarczyło
poczuć się odpowiedzialnym za coś, co jest wizytówką miasta.

W Katowicach tej odpowiedzialności nie widać, dlatego wczoraj wróciła stara
śpiewka. Miasto i PKP pieniędzy na przebudowę dworca jak nie mieli, tak nie
mają. Teraz za to będą mieć wizję. Pytanie, czy znajdzie się rozsądny
inwestor, który weźmie na siebie ryzyko jej realizacji.

Wzorem Warszawy mogliśmy mieć przy dworcu Złote Terasy. Oby nie ostały nam
się jeszcze długo tylko Złote Kielichy.

Dając temat wątku sam określiłeś w jakim dziale powinien być. Przenoszę - admin.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
EP07-135
MIŁOŚNIK
MIŁOŚNIK



Dołączył: 28 Sty 2007
Posty: 328
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Rybnik

PostWysłany: Nie 19:04, 04 Lis 2007    Temat postu:

Reaktywuje ten temat, ponieważ PKP chce wyburzyć katowicki dworzec. Wczoraj oglądałem aktualności na TVP Katowice i część katowiczan opowiadało się za remontem i modernizacją obecnego dworca ponieważ PKP, ich zdaniem idzie sobie na łatwiznę poprzez zburzenie dworca i postawienie nowego. Moim zdaniem mają rację, gdyby wyremontowano wnętrze, zadbano o zewnętrzny wygląd i wygoniono meneli to dworzec prezentował by się zupełnie inaczej.

Co wy drodzy użytkownicy sądzicie na ten temat ?

EDIT:
Dziś też mówili w aktualnościach o dworcu PKP w Katowicach. Jego modernizacja (rozbiórka i odbudowa) ma się rozpocząć za 2 lata. Zwolennicy starego dworca do głównie właściciele lokali i sklepów na terenie obecnego dworca. Przyszły dworzec PKP ma być galerią handlową i największym w Polsce centrum przesiadkowym.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez EP07-135 dnia Nie 19:22, 04 Lis 2007, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Tom
Administrator
Administrator



Dołączył: 14 Sty 2007
Posty: 875
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Rybnik

PostWysłany: Nie 19:15, 04 Lis 2007    Temat postu:

Jestem jak najbardziej po stronie katowiczan. Trzeba ten dworzec wyremontować, bo straszy pasażerów, a nie burzyć i budować nowy. To za długo by trwało, za duże koszty itd. Remont i to jak najszybciej.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Andrev
Administrator
Administrator



Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 1585
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Jastrzębie Zdrój

PostWysłany: Nie 20:37, 04 Lis 2007    Temat postu:

Nie wiem jak Wam, ale mi ten dworzec kojarzy się również symbolicznie, jest to symbol brudu, smrodu z masą meneli czy ćpunów, gdzie niebezpiecznie jest nawet w dzień, zapewniam Wam, że nie tylko mi się tak kojarzy i dlatego zburzenie tego "dworca" zburzyłoby również to wyobrażenie i symbol.

Jeżeli jednak wzięliby się za remont, to musiałby to być remont nawet bardziej niż kapitalny, trzebaby cały układ zmienić, do tego elewacja, po prostu wszystko! Dla mnie rozwiązaniem jest wyburzenie i niezupełnie musi to trwać tak długo, gdzieś słyszałem że np. budowa stadionu przy obecnym zaawansowaniu techniczym i odpowiednich nakładach trwa 1, 2 lata. Jeżeli więc rozpoczęto by budowę najpóźniej w 2009 roku to na Mistrzostwa Europy w 2012 byby już gotowy.[/i]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
gajdzik




Dołączył: 19 Lis 2006
Posty: 191
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Wodzisław Śląski

PostWysłany: Nie 23:16, 04 Lis 2007    Temat postu:

Dla mnie katowicki dworzec jest jednym z najbrzydszych w cywilizowanym świecie i to nie tylko ze względu na zaniedbanie. Architekturę obecnego dworca również uważam za kiczowatą. Ponadto dworzec jest reliktem i symbolem komunizmu. Dlatego uważam, że powinni go czym prędzej całkowice wyburzyć i wybudować nowy od podstaw. Remont czy modernizacja obecnego budynku jest bezsensowna. Natomiast koszty budowy nowego dworca niekoniecznie muszą być wyższe niż kapitalny remont.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
spin




Dołączył: 15 Mar 2007
Posty: 166
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Bełk/Orzesze Jaśkowice/Gliwice

PostWysłany: Pon 2:13, 05 Lis 2007    Temat postu:

chyba dawno tam nie byliście bo ja widzę poprawę na dworcu w katowicach odkąd urzęduje tam tam firma ochroniarska jest zero meneli bezdomnych rozkladajacych się w przejsciach podziemnych itd. od razu takich wywalaja tak samo imprezowiczów z alkoholem ale bez biletów. A wyburzyć chyba raczej nie ma sensu ostatnie tygodnie pokazują że jak się chce to można(p.s. wyburzyć i wybudować też trzeba chcieć)

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
semaforek
Administrator
Administrator



Dołączył: 08 Lip 2006
Posty: 676
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Wodzisław Śląski

PostWysłany: Pon 18:10, 05 Lis 2007    Temat postu:

Owszem dworzec w Katowicach jest najbardziej syfiatym i śmierdzącym z dużych dworców w polsce. Mimo tego nie powinno się go całkowicie wyburzać. Obecna konstrukcja co bardzo ważne na Śląsku jest odporna na szkody górnicze. Wątpie aby firma budująca galerię postawiła tak solidny budynek. Z tego co mi sie wydaje to pod centrum Katowic szkód górniczych nie ma, ale jak w każdym rejonie Śląska zdarzają sie wstrzasy związane z tąpnięciami w kopalniach. Istniejący dworzec powinni porzadnie wyremontować, włączając w to posadzki, okna, elewacje (tam gdzie one są).

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Andrev
Administrator
Administrator



Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 1585
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Jastrzębie Zdrój

PostWysłany: Czw 20:08, 15 Lis 2007    Temat postu:

Europa Nostra zajęła się dworcem

Europa Nostra, międzynarodowa organizacja zajmująca się ochroną dziedzictwa kulturowego, uważa, że dworzec kolejowy w Katowicach powinien być wpisany do rejestru zabytków. Władze miasta chcą uznać budynek za dobro współczesne.
Kolejna ponadnarodowa instytucja przejęła się losem katowickiego dworca kolejowego, który ukończono w 1972 roku. Europa Nostra, federacja z Hagi, skupiająca stowarzyszenia konserwatorskie z całego kontynentu, w najbliższych dniach wyśle apel do polskich władz, by wpisały dworzec do rejestru zabytków.

- Zazwyczaj wysyłamy listy do władz Turcji, bądź krajów bałkańskich, gdzie jest kiepska ochrona konserwatorska. Odkryciem było dla nas, że w samym centrum Europy, w Polsce, gdzie o zabytki dba się już od półtora wieku, są zakusy na tak fenomenalny budynek - mówi dr hab. Małgorzata Omilanowska, zastępczyni dyrektora Instytutu Sztuki PAN, członkini rady Europa Nostra.

Przypomnijmy, dworzec zostanie w najbliższych latach przebudowany. PKP prowadzi rozmowy z 16 dużymi firmami deweloperskim, które sfinansują inwestycję. Nieznany jest wciąż los obecnego budynku. Być może zostanie wyburzony. W obronie jego unikatowej konstrukcji kielichowej stanęło murem całe środowisko konserwatorskie i architektoniczne w Polsce. Pisaliśmy też o petycjach w sprawie obrony dworca, jakie przysyłali specjaliści z zagranicy, w tym naukowcy z Massachusetts Institute of Technology w Stanach Zjednoczonych.

Na ostatnim posiedzeniu Europa Nostra dr Omilanowska zgłosiła sprawę dworca. - Nikogo nie musiałam przekonywać co do jego wartości. To unikat, a powstał w trudnym okresie, w socjalistycznym państwie. Jego konstrukcja łupinowa była wtedy nowinką techniczną na świecie - tłumaczy Omilanowska.

Zaznacza, że wpisanie dworca do rejestru zabytków ma przede wszystkim uświadomić miastu i kolei wartość tego, co posiadają. - Wpis do rejestru nie oznacza zachowania status quo, nie wyklucza remontów, adaptacji. Umożliwia tylko konserwatorowi kontrolę wszelkich prac. Może uchronić kielichową konstrukcję dworca przed zakusami biznesu, który na jej miejscu najchętniej widziałby pudło centrum handlowego - dodaje Omilanowska.

Pod naporem opinii specjalistów także władze Katowic zmieniły swój stosunek do dworca. Jeszcze kilka miesięcy temu Piotr Uszok, prezydent miasta, mówił, że o tym, co powstanie na miejscu dworca, "zadecyduje rachunek ekonomiczny". Dziś urzędnicy przychylili się do propozycji, by kilka najcenniejszych, powojennych obiektów z Katowic wpisać na Listę Dóbr Kultury Współczesnej, w tym dworzec.

- Miasto ma świadomość walorów hali dworcowej. Teraz pracujemy nad listą najcenniejszych obiektów powojennych. Dworzec znajdzie się na niej. Poinformowaliśmy o tym PKP tak, by przy wyborze zgłoszeń inwestorów brała pod uwagę tylko te, które zachowują najcenniejszy fragment dworca, czyli jego żelbetową halę - wyjaśnia Adam Śleziak, kierownik projektu przebudowy okolic dworca w katowickim magistracie. Dodaje, że apel Europa Nostra, by dworzec wpisać do rejestru, nie ma zbyt dużych szans. - Nawet wojewódzka konserwatorka zabytków wybrała inną drogę niż wpisanie do rejestru. To z jej inicjatywy powstaje lista współczesnych arcydzieł. Dworzec będzie chroniony planem miejscowym. Wcześniej zapis o tym znajdzie się w studium uwarunkowań dla miasta, które będzie gotowe za rok - mówi Śleziak.

źródło: Tomasz Malkowski, 13 listopada 2007


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Niezależne forum o transporcie zbiorowym Okręgu Rybnickiego Strona Główna -> PKP Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
Appalachia Theme © 2002 Droshi's Island