Forum Niezależne forum o transporcie zbiorowym Okręgu Rybnickiego Strona Główna
Home - FAQ - Szukaj - Użytkownicy - Grupy - Galerie - Rejestracja - Profil - Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości - Zaloguj
Długofalowy plan rozwoju KZK GOP

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Niezależne forum o transporcie zbiorowym Okręgu Rybnickiego Strona Główna -> Sąsiedzi
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Andrev
Administrator
Administrator



Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 1585
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Jastrzębie Zdrój

PostWysłany: Czw 18:03, 04 Sty 2007    Temat postu: Długofalowy plan rozwoju KZK GOP

KZK GOP chce stworzyć plan rozwoju transportu publicznego

Komunikacyjny Związek Komunalny GOP chce zbadać stan komunikacji publicznej w regionie i stworzyć długofalowy plan rozwoju transportu zbiorowego. Opracowanie, zlecone firmie Ernst&Young, ma też pomóc w staraniu się o środki unijne.

Przedstawiciele KZK GOP i Ernst&Young poinformowali na czwartkowej konferencji prasowej, że w drugiej połowie stycznia do wylosowanych śląskich mieszkań zastukają ankieterzy PBS DGA. Będą prosić o ocenę komunikacji w regionie, preferowane środki transportu i informacje, jak dużo czasu zabierają mieszkańcom podróże.

Na obszarze zamieszkanym przez 2,5 mln osób zbadanych zostanie 5 tys. gospodarstw domowych. Wyniki mają być znane w połowie roku. Jan Friedberg z Ernst&Young podkreślał, że tego typu ankiet, na taką skalę, dotychczas na Śląsku nie przeprowadzano.

Jak dodał, pozwolą one zaproponować sposoby rozwijania komunikacji, np. w jakim kierunku ma zostać rozszerzona sieć tramwajowa. Badania powinny dać miarodajne wyniki, ile samochodów jest w poszczególnych gminach. „Chcemy wiedzieć, gdzie jest nasz rynek i kogo obsługujemy” - zaznaczył Freidberg.

Badania mają dać odpowiedź na pytanie o to, jaka jest faktyczna rentowność transportu publicznego i konkurencyjność przewoźników.

Zgodnie z zamówieniem KZK GOP, w pierwszym etapie prac ma zostać oszacowane zapotrzebowanie na transport publiczny teraz i w przyszłości. Związek chce też dowiedzieć się, jakiej jakości usług oczekują Ślązacy i jak ma to się do obecnego stanu. Potem zostanie przygotowany materiał informacyjny, który pozwoli znaleźć optymalne rozwiązania techniczne i organizacyjne na najbliższe 20- 25 lat.

Materiał ten ma być także wykorzystany w staraniach o środki Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego. Przedstawiciele KZK GOP zwracali uwagę, że beneficjentem pomocy będą mogły zostać także gminy i przedsiębiorstwa transportowe.

Ernst&Young przeprowadzi konsultacje z innymi podmiotami zajmującymi się transportem na Górnym Śląsku, np. PKP. Chodzi o jak najlepszą integrację komunikacji autobusowej, tramwajowej i kolejowej. Specjaliści zbadają też stan infrastruktury technicznej oraz lokalizację dworców i przystanków. Opracowanie ma też brać pod uwagę zarządzanie transportem w aglomeracji i uwzględnić m.in. komunikację z najbliższymi portami lotniczymi. Koszt projektu to 600 tys. zł.

Przedstawiciele KZK GOP liczą, że w przyszłości odwróci się tendencja zmniejszania roli transportu publicznego w GOP na korzyść przede wszystkim transportu szynowego (według przedstawionych na konferencji informacji, ponad połowa mieszkańców GOP nie ma możliwości codziennego używania samochodu).

Zdaniem KZK GOP, same drogi nie rozwiążą problemów transportowych w aglomeracji, szczególnie w centrach miast. Jednakże komunikacja tramwajowa wymaga ogromnych nakładów inwestycyjnych.

Tymczasem mimo obietnic rząd ciągle nie przekazał śląskim samorządom spółki Tramwaje Śląskie. Szef KZK GOP Roman Urbańczyk wyraził na konferencji rozczarowanie z tego powodu. Plany zakładają przejęcie od Skarbu Państwa 100 proc. akcji tej spółki przez KZK GOP. Miało to nastąpić jeszcze w 2006 roku. Następnie akcje mają zostać rozdzielone pomiędzy zainteresowane gminy. Górnośląskie samorządy starają się o przejęcie TŚ od dwóch lat.



Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego jest największym organizatorem komunikacji miejskiej w kraju. Zrzesza 23 gminy aglomeracji śląskiej, obsługuje teren zamieszkany przez ok. 2 mln ludzi.

(PAP)


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Andrev dnia Pią 13:06, 13 Kwi 2007, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
ztz rybnik
MIŁOŚNIK
MIŁOŚNIK



Dołączył: 06 Lis 2006
Posty: 2022
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Rybnik - Boguszowice Osiedle

PostWysłany: Pią 5:58, 13 Kwi 2007    Temat postu:

Tramwaje Śląskie wreszcie na właściwym torze

Sto procent akcji Tramwajów Śląskich trafi w najbliższym czasie do samorządów - obiecał w czwartek w Katowicach Wojciech Jasiński, minister skarbu.

To przełom, bo choć wniosek o przejęcie udziałów tego przedsiębiorstwa leży w Ministerstwie Skarbu Państwa od prawie pół roku, resort do tej pory nie mógł się zdecydować, co w tej sprawie zrobić. Pomógł dopiero list wysłany niedawno przez KZK GOP do samego premiera Jarosława Kaczyńskiego. Gdy trafił do Kancelarii Premiera, na Śląsk osobiście pofatygował się Wojciech Jasiński, minister skarbu. W czwartek w Katowicach w Katowicach uspokajał prezydentów miast aglomeracji. - Sto procent akcji Tramwajów w ciągu dwóch, trzech tygodni trafi do samorządów - zapewniał minister Jasiński.

Do tej pory resort skarbu forsował pomysł, by przekazać gminom 85 proc. akcji, a resztę dać pracownikom. - Na szczęście udało się przekonać ministra, że to spowodowałoby spore zamieszanie i utrudniałoby zarządzanie firmą. W przypadku ewentualnej prywatyzacji Tramwajów pracownicy nie stracą, bo i tak dostaną akcje - wyjaśnia kulisy rozmów jeden z samorządowców.

Tramwaje Śląskie to jedyne przedsiębiorstwo komunikacyjne w Polsce, którego właścicielem jest Skarb Państwa. O tym, że kiepsko sobie z tym radzi, każdego dnia przekonują się tysiące pasażerów jeżdżących zdezelowanymi tramwajami (niektóre maszyny mają po 30 lat).

Akcje Tramwajów chce za darmo przejąć 12 miast, bo tylko będąc właścicielami spółki, będą mogły w nią inwestować. Czwartkowa deklaracja ministra Jasińskiego jest ważna także z innego powodu: we wrześniu minie termin składania wniosków o unijną dotację na rozwój komunikacji w 2008 roku. Jeżeli akcje Tramwajów w ciągu najbliższych tygodni nie trafią na Śląsk, nie ma najmniejszych szans, że zdążymy z przygotowaniem wniosków o pieniądze.

Źródło-1: [link widoczny dla zalogowanych]
Źródło-2: [link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
ztz rybnik
MIŁOŚNIK
MIŁOŚNIK



Dołączył: 06 Lis 2006
Posty: 2022
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Rybnik - Boguszowice Osiedle

PostWysłany: Pią 6:01, 13 Kwi 2007    Temat postu:

Aglomeracja śląska chce wprowadzić e-bilet

Wchodząc do tramwaju, nie kasujesz kawałka papieru, ale logujesz się do systemu biletem elektronicznym. Przy wylogowaniu naliczana jest opłata stosowna do przejechanej trasy. Masz jeden bilet na wszystkie trasy, a przewoźnik wie, jakie jest obciążenie linii i stosownie do tego podstawia autobusy lub tramwaje. Mrzonka? Taki e-bilet jest już w Rybniku.

Pasażerowie z 30 gmin, korzystający z przewozów KZK GOP, mogą liczyć na bilet elektroniczny za dwa lata albo... nigdy.

Prace nad e-biletem już rozpoczęto. Zarząd województwa śląskiego chce podpisać z KZK GOP porozumienie w sprawie współpracy przy tworzeniu Elektronicznego Systemu Wspomagania Zarządzania Transportem Publicznym w Aglomeracji Katowickiej.

- KZK GOP chce wprowadzić bilet elektroniczny, aby usprawnić system przewozów pasażerskich. Karta z pamięciowym układem elektronicznym pozwoli na rozwój komunikacji oraz sieci połączeń dostosowanej do potrzeb podróżujących - mówi Daniel Tresenberg, rzecznik marszałka województwa. - KZK GOP będzie otrzymywać dokładne informacje dotyczące wykorzystywania połączeń przez pasażerów.

Zarząd województwa podpisze porozumienie z KZK GOP, by przygotować dokumentację, kosztorys, studium wykonalności, warunki przetargu oraz wspólnego pozyskiwania dofinansowania w ramach funduszy Unii Europejskiej.

- Najpierw ogłosimy przetarg na opracowanie całej koncepcji, która pozwoli nam sformułować warunki do ogłoszenia przetargu na wykonanie systemu - mówi Alodia Ostroch, rzecznik KZK GOP.

Dzieli się ona z DZ wieloma wątpliwościami. Zasadnicze brzmią: czy na takim obszarze, tylu gmin i pasażerów w ogóle można e-bilet wprowadzić, ile to będzie kosztowało i czy KZK GOP będzie stać na wkład własny przy próbie sięgnięcia po środki unijne?

Można brać przykład z naszych doświadczeń - mówi Krzysztof Jaroch, rzecznik Urzędu Miasta w Rybniku.

Tam e-bilet wprowadzano w latach 2005-2007, a dziś myśli się nad rozszerzeniem jego funkcji. Docelowo władze miasta chcą, by dla mieszkańców była to e-portmonetka. Plastikowa karta mogłaby służyć przy płaceniu za parkingi miejskie, bilety na imprezy, przy wejściu na basen, umożliwić dostęp do "wirtualnego ratusza", czyli infokiosków w Rybniku, by pobrać np. wniosek o wydanie prawa jazdy czy inny wzór pisma urzędowego. Takie możliwości daje system, który można rozbudowywać. Wszystko kosztowało ponad 5,3 mln złotych, wydatki były współfinansowane przez Unię Europejską.

Z całym szacunkiem dla dokonań Rybnika, ale to nie ta skala i nie te wyzwania - mówi jednak Alodia Ostroch z KZK GOP.

Związek chciałby wprowadzić system dla obsługi około 2,5 mln mieszkańców w 23 gminach. Z kolejnymi gminami współpracuje w ramach tzw. unii biletowej. Kiedy zatem e-bilet? Nieprędko. Z ostrożnych szacunków KZK wynika, że nie wcześniej niż za dwa lata. Jeśli wyjdzie, że porwał się na zadanie przekraczające jego możliwości organizacyjne i finansowe - e-biletu nie będzie.

Źródło: [link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Niezależne forum o transporcie zbiorowym Okręgu Rybnickiego Strona Główna -> Sąsiedzi Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
Appalachia Theme © 2002 Droshi's Island