Forum Niezależne forum o transporcie zbiorowym Okręgu Rybnickiego Strona Główna
Home - FAQ - Szukaj - Użytkownicy - Grupy - Galerie - Rejestracja - Profil - Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości - Zaloguj
Linia kolejowa na lotnisko Katowice Pyrzowice.

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Niezależne forum o transporcie zbiorowym Okręgu Rybnickiego Strona Główna -> Sąsiedzi
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Andrev
Administrator
Administrator



Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 1585
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Jastrzębie Zdrój

PostWysłany: Wto 18:24, 07 Lis 2006    Temat postu: Linia kolejowa na lotnisko Katowice Pyrzowice.

W przyszłym roku rozpocznie się budowa połączenia kolejowego między Katowicami a Międzynarodowym Portem Lotniczym w Pyrzowicach. Powiedział o tym wczoraj w Katowicach premier Jarosław Kaczyński. Czy to tylko kampania wyborcza? Urzędnicy przekonują, że nie.

Wizja podróży pociągiem ze stolicy regionu na lotnisko, zaskoczyła wszystkich. O niczym nie wiedzieli urzędnicy Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego ani przedstawiciele Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego czy spółki PKP Przewozy Regionalne. - Nam na temat rzekomych połączeń kolejowych między Katowicami a Pyrzowicami nic nie wiadomo. I nikt nas nie informował o jakichkolwiek planach w tym względzie - twierdzi Łukasz Kurpiewski, rzecznik PKP Przewozy Regionalne.

Nam udało się dowiedzieć, że przed wczorajszą wizytą szefa rządu na Górnym Śląsku minister transportu Jerzy Polaczek odwiedził Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i nakazał wpisać do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (to strategiczne projekty finansowane przez Unię Europejską, jednym z celów programu jest "Transport przyjazny środowisku - rozwój transportu kolejowego") pozycję opiewającą na 30 mln euro. To pieniądze właśnie na budowę kolejowego połączenia Katowice-Pyrzowice.

Decyzja była to nagła, bo nawet podwładni Polaczka w Ministerstwie Transportu nie chcą się na ten temat wypowiadać.

- Nie znamy szczegółów - ucina krótko Sławomir Sadowski z biura informacji i promocji Ministerstwa Transportu.

Większość kosztów budowy poniesie UE, ale część - strona polska. Ten wkład własny ma pokryć główny inwestor przedsięwzięcia, czyli Polskie Linie Kolejowe, na których barkach będzie też spoczywać zakup nowego taboru. - Zapachniało kampanią - usłyszeliśmy wczoraj w Śląskim Urzędzie Marszałkowskim. Jerzy Polaczek przekonuje jednak, że to nie jest część PiS-owskiej promocji przed wyborami. - Temat połączenia z Pyrzowicami jest przecież znany od lat. I bardzo ważny dla naszej aglomeracji - przekonuje minister.
_____________________________________________________________

Rząd ma przyjąć aneks, w którym dołączono do strategicznych projektów - współfinansowanych przez Brukselę - budowę połączenia kolejowego między Katowicami a lotniskiem w Pyrzowicach. Unia da 30 mln euro. O resztę będą musiały postarać się Polskie Linie Kolejowe, które będą nominowane na głównego inwestora przedsięwzięcia. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko, w którym znalazła się nowa nitka kolejowa, obowiązywać będzie do 2010 r. Do tego czasu połączenie musi być gotowe. Na razie nie jest znany dokładny przebieg trasy czy liczba przystanków.

O bezpieczne i szybkie połączenie Katowic z Pyrzowicami walka trwa od wielu lat. Wszyscy wiedzą, że to

potrzebne i na wiedzy się kończy. Mimo że śląski port lotniczy się rozwija. Obecnie, pod względem udziału w krajowym rynku, zajmuje trzecie miejsce. Tuż za krakowskimi Balicami. Ciągle z przodu Okęcie, ale już nie tak daleko. - Ruch pasażerski zachowuje nadal tendencję wzrostową - mówi Cezary Orzech, rzecznik GTL. - W tym roku przewieźliśmy o około 400 tys. pasażerów więcej niż w roku 2006. Prognozy są jeszcze bardziej optymistyczne. Bardzo realne bowiem jest, że w 2015 r. ruch pasażerski na naszym lotnisku osiągnie wartość 3 mln pasażerów.

Droga do Pyrzowic była do tej pory zmorą. Teraz ma się to zmienić. Dzięki Programowi Operacyjnemu Infrastruktura i Środowisko, na realizację którego Bruksela gwarantuje łącznie ponad 21 mld euro. Z tej puli ma być w większej części opłacona budowa nowoczesnej linii kolejowej z Katowic na lotnisko. Potrzebny będzie także tzw. wkład własny. To już leży w gestii Polskich Linii Kolejowych, które będą głównym inwestorem

Śląscy urzędnicy traktują te plany po prostu jako kiełbasę wyborczą, z której jak zwykle zostaną tylko plany.

- Kilkanaście dni temu było głośno o dodatkowych setkach milionów euro dla Wielkopolski, Małopolski i właśnie Śląska. Potem dotarły do nas tabele finansowe, gdzie nie znaleźliśmy ani eurocenta - twierdzi jeden z pracowników Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego, który woli zostać anonimowy.

Tak robią wszyscy

Dogodne i szybkie połączenie kolejowe z lotniskami to już standard. W zachodniej Europie. U nas - prawie. Do końca 2008 r. tory mają być doprowadzone do Okęcia. Kolejarze obiecali też remont istniejącej nitki, łączącej port lotniczy z warszawskim Dworcem Zachodnim. Dwie nowe stacje mają powstać przy al. Żwirki i Wigury i pod Al. Jerozolimskimi. W maju br. ruszył pierwszy pociąg w kierunku krakowskich Balic. Teraz szynobusem można dojechać tam z centrum Krakowa.

Źródło: Dziennik Zachodni - [link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Niezależne forum o transporcie zbiorowym Okręgu Rybnickiego Strona Główna -> Sąsiedzi Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
Appalachia Theme © 2002 Droshi's Island