Andrev
Administrator
Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 1585
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Jastrzębie Zdrój
|
Wysłany: Wto 18:24, 07 Lis 2006 Temat postu: Linia kolejowa na lotnisko Katowice Pyrzowice. |
|
|
W przyszłym roku rozpocznie się budowa połączenia kolejowego między Katowicami a Międzynarodowym Portem Lotniczym w Pyrzowicach. Powiedział o tym wczoraj w Katowicach premier Jarosław Kaczyński. Czy to tylko kampania wyborcza? Urzędnicy przekonują, że nie.
Wizja podróży pociągiem ze stolicy regionu na lotnisko, zaskoczyła wszystkich. O niczym nie wiedzieli urzędnicy Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego ani przedstawiciele Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego czy spółki PKP Przewozy Regionalne. - Nam na temat rzekomych połączeń kolejowych między Katowicami a Pyrzowicami nic nie wiadomo. I nikt nas nie informował o jakichkolwiek planach w tym względzie - twierdzi Łukasz Kurpiewski, rzecznik PKP Przewozy Regionalne.
Nam udało się dowiedzieć, że przed wczorajszą wizytą szefa rządu na Górnym Śląsku minister transportu Jerzy Polaczek odwiedził Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i nakazał wpisać do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (to strategiczne projekty finansowane przez Unię Europejską, jednym z celów programu jest "Transport przyjazny środowisku - rozwój transportu kolejowego") pozycję opiewającą na 30 mln euro. To pieniądze właśnie na budowę kolejowego połączenia Katowice-Pyrzowice.
Decyzja była to nagła, bo nawet podwładni Polaczka w Ministerstwie Transportu nie chcą się na ten temat wypowiadać.
- Nie znamy szczegółów - ucina krótko Sławomir Sadowski z biura informacji i promocji Ministerstwa Transportu.
Większość kosztów budowy poniesie UE, ale część - strona polska. Ten wkład własny ma pokryć główny inwestor przedsięwzięcia, czyli Polskie Linie Kolejowe, na których barkach będzie też spoczywać zakup nowego taboru. - Zapachniało kampanią - usłyszeliśmy wczoraj w Śląskim Urzędzie Marszałkowskim. Jerzy Polaczek przekonuje jednak, że to nie jest część PiS-owskiej promocji przed wyborami. - Temat połączenia z Pyrzowicami jest przecież znany od lat. I bardzo ważny dla naszej aglomeracji - przekonuje minister.
_____________________________________________________________
Rząd ma przyjąć aneks, w którym dołączono do strategicznych projektów - współfinansowanych przez Brukselę - budowę połączenia kolejowego między Katowicami a lotniskiem w Pyrzowicach. Unia da 30 mln euro. O resztę będą musiały postarać się Polskie Linie Kolejowe, które będą nominowane na głównego inwestora przedsięwzięcia. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko, w którym znalazła się nowa nitka kolejowa, obowiązywać będzie do 2010 r. Do tego czasu połączenie musi być gotowe. Na razie nie jest znany dokładny przebieg trasy czy liczba przystanków.
O bezpieczne i szybkie połączenie Katowic z Pyrzowicami walka trwa od wielu lat. Wszyscy wiedzą, że to
potrzebne i na wiedzy się kończy. Mimo że śląski port lotniczy się rozwija. Obecnie, pod względem udziału w krajowym rynku, zajmuje trzecie miejsce. Tuż za krakowskimi Balicami. Ciągle z przodu Okęcie, ale już nie tak daleko. - Ruch pasażerski zachowuje nadal tendencję wzrostową - mówi Cezary Orzech, rzecznik GTL. - W tym roku przewieźliśmy o około 400 tys. pasażerów więcej niż w roku 2006. Prognozy są jeszcze bardziej optymistyczne. Bardzo realne bowiem jest, że w 2015 r. ruch pasażerski na naszym lotnisku osiągnie wartość 3 mln pasażerów.
Droga do Pyrzowic była do tej pory zmorą. Teraz ma się to zmienić. Dzięki Programowi Operacyjnemu Infrastruktura i Środowisko, na realizację którego Bruksela gwarantuje łącznie ponad 21 mld euro. Z tej puli ma być w większej części opłacona budowa nowoczesnej linii kolejowej z Katowic na lotnisko. Potrzebny będzie także tzw. wkład własny. To już leży w gestii Polskich Linii Kolejowych, które będą głównym inwestorem
Śląscy urzędnicy traktują te plany po prostu jako kiełbasę wyborczą, z której jak zwykle zostaną tylko plany.
- Kilkanaście dni temu było głośno o dodatkowych setkach milionów euro dla Wielkopolski, Małopolski i właśnie Śląska. Potem dotarły do nas tabele finansowe, gdzie nie znaleźliśmy ani eurocenta - twierdzi jeden z pracowników Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego, który woli zostać anonimowy.
Tak robią wszyscy
Dogodne i szybkie połączenie kolejowe z lotniskami to już standard. W zachodniej Europie. U nas - prawie. Do końca 2008 r. tory mają być doprowadzone do Okęcia. Kolejarze obiecali też remont istniejącej nitki, łączącej port lotniczy z warszawskim Dworcem Zachodnim. Dwie nowe stacje mają powstać przy al. Żwirki i Wigury i pod Al. Jerozolimskimi. W maju br. ruszył pierwszy pociąg w kierunku krakowskich Balic. Teraz szynobusem można dojechać tam z centrum Krakowa.
Źródło: Dziennik Zachodni - [link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|